Sprawozdanie
z działalności Parafii Św. Hubertaw Zalesiu Górnym
w roku 2014
I. GŁÓWNE WYDARZENIA
- W tym roku w sierpniu nastąpiła zmiana Wikariuszy naszej Parafii. Odszedł do pracy w Caritas Archidiecezji ks. SŁAWOMIR OPALIŃSKI. Jego miejsce wypełnił neoprezbiter ks. KAMIL KIEŁPIKOWSKI. Ks. Sławkowi bardzo dziękujemy za Jego wielki wkład w pracę i zaangażowanie, żałując Jego odejścia. Ks. Kamila witamy z wielkimi nadziejami, że swoja młodością porwie wielu i będzie kontynuował sprawdzone wydarzenia duszpasterskie i podejmie inne wyzwania duszpasterskie.
- Przeżywaliśmy ROK CISZY, ucząc się jej wartości, wymowy i wewnętrznej mocy. Za Matką Teresą modliliśmy się o owoce ciszy: „Owocem ciszy jest modlitwa. Owocem modlitwy jest wiara.Owocem wiary jest miłość. Owocem miłości jest służba. Owocem służby jest pokój.”
- Duchowe przygotowanie do kanonizacji Jana Pawła II i uroczyste jej przezywanie
- Nawiedzenie Maryi w cudownej kopii Obrazu Jasnogórskiego, z odnowieniem Ślubów (15-16 października 2014), poprzedzone duchowymprzygotowaniem–rekolekcje maryjne, prezentacja filmu „Tajemnica Tajemnic” i spotkanie z mariologiem dr Wincentym Łaszewskim
- Po 5 latach nastał czas"WIZYTACJI KANONICZNEJ" KS. Bpa RAFAŁA MARKOWSKIEGO. Odbyła się ona w dniach 15-16 grudnia 2014.
- Parafia otrzymała w darze relikwie kolejnych świętych i błogosławionych: św. Katarzyny Laboure, św. Charbela, św. Dominika Savio, św. Filipa Neri, św. Wincentego a Paulo, św. Jadwigi (pielgrzymka parafialna do Krakowa po uroczysty odbiór relikwii). Uroczyste wprowadzenie poszczególnych relikwii poprzedzone było odpowiednim przygotowaniem: wykładami, filmami, prezentacjami multimedialnymi, czasem jednodniowymi rekolekcjami prowadzonymi przez przedstawicieli zakonów i zgromadzeń.
- Nabożeństwa przy relikwiach świętych(Jan Paweł II – pierwszy poniedziałek miesiąca, św. Rita – 22-gi dzień każdego miesiąca, pozostali święci czczeni są w dniu swojego wspomnienia liturgicznego.
- Podczas wizyty duszpasterskiej księża ofiarowali odwiedzanym rodzinom książeczki o Mszy świętej "O Mszy św. najprościej"omawiające przebieg i znaczenie poszczególnych części Mszy Świętej.
- W Wielkim poście odbyły się 10-cio tygodniowe REKOLEKCJE EWANGELIZACYJNE - REO, w których wzięło udział ok 150 osób z Parafii.
- W roku 2014 kolejnych 4 mężczyzn z parafii podjęło kurs dla szafarzy nadzwyczajnych Komunii św. i po rocznym przygotowywaniu rozpoczęło służbę w parafii.
- Wieczór Wszystkich Świętychw Wigilię Święta wraz z uroczystą procesją świętych obecnych w relikwiach w naszej Parafii.
- Atrakcyjna, nowoczesna i bardzo głęboka formacja kandydatów do Bierzmowania.
- Wyjazd młodzieżywraz z duszpasterzem na coroczne spotkanie na Lednicy.
- Niedziela poświęcona tematyce GENDERz udziałem specjalistów (na czym polega, jak się przed nią bronić)
- Wprowadzono na stałe modlitwę Nieszporów w niedzielne popołudnia
- Dzień Osób Konsekrowanych
- Zwiastowanie Pańskie – Dzień Świętości Życia – Adopcja Duchowa
- Omówienie znaczenia postawy ciała, wymowy gestów i odpowiedniego stroju uczestników liturgii.
- Ufundowane zostały nowe ławki w naszym kościele.
- Uporządkowano zieleń wokół kościoła.
- Zasadzono nowe rośliny na cmentarzu.
- Powstały obrazy Św. Józefa i rodziców Maryi – świętych Joachima i Anny
II. GŁÓWNE RADOŚCI i OWOCE
A/ DUSZPASTERSKIE
1. Prowadzone jest najlepsze z dotychczasowych przygotowanie młodzieży do Sakramentu Bierzmowania (posługuje przy nim 6 par małżeńskich);
2. Powstał 2-gi Krąg "Domowego Kościoła";
3. Powiększyła się grupa Odnowy w Duchu Świętym "Talitha Kum”;
4. Ukształtował się RCS;
5. Prężnie rozwija się Schola młodzieżowa;
6. Przybył 1 lektor (odbył specjalny kurs);
7. Coraz dojrzalsza i głębsza jakość świętowania Patrona Parafii św. Huberta (Odpust, msze święte o uzdrowienie za przyczyna św. Huberta w każdy III czwartek miesiąca)
8. Kolejne 4 osoby były na Kursie Paweł, służącym w dziele ewangelizacji;
9. Coraz większa grupa osób żyje naprawdę ewangelicznie ewangelizując, tzn. nadążając za wezwaniami Ducha Świętego;
10. Rada Parafialnapodejmuje bardzo konstruktywne działania i jest rzeczywistym ciałem doradczym;
11. Krzepnie Oaza i krystalizują się jej struktury;
12. Została na nowo podjęta praca z małżeństwami, tym razem nie nad tematem wychowania (jak 2 lata temu), ale samego małżeństwa;
13. 150 osobowa grupa przeżyła 10 tygodniowe rekolekcje REO;
14. W Liturgię zaangażowana jest jeszcze szersza grupaświeckich (zwłaszcza czytających ze zrozumieniem Słowo Boże);
15. Podjęliśmy nauczania katechizmowe o Eucharystii oraz wg dokumentu papieża Benedykta o Eucharystii. Ufamy, że owoce objawią się;
16. Duże zaangażowanie wielu w dzielenie się wiarą na zalesiańskim Hubertusie (poprzez różne posługi);
17. Przybyli nowi Świadkowie Nieba w swoich Relikwiach. Każdemu wprowadzeniu Relikwii danego Świętego towarzyszy obecność właściwych zakonów, czy osób, oraz prezentacja multimedialna ukazująca życie Świętego;
18. Nadal nasza Parafia liczebnie rośnie (więcej uczęszcza na niedzielne Msze święte);
19. Duża grupa dzieci po I Komunii św. zasiliła szeregi Ministrantów, Bielanek i Scholi dziecięcej;
20. Prawie dwunastu mężczyzn(niczym grono Apostołów) włączyło się w uczestnictwo Liturgii niedzielnych służbą i czytaniami dając piękne świadectwo dojrzałości wiary;
21. Na stałe w ostatni poniedziałek miesiąca zagościła Nowenna do Jana Pawła II, obecnego w Relikwiach;
22. Większa liczba wiernych gromadzi się na MSZY ŚW. o UZDROWIENIE, przez wstawiennictwo św. Huberta i na stałe posługę współprowadzenia modlitwy podjęła nasz Grupa modlitewna "Talitha kum";
23. Piękne zaangażowanie chrześcijańskie rodziców, którzy wraz z dziećmi (ok. 130-150 dzieci) uczestniczyli w Roratach;
24. Coraz liczniejszy udział wiernych we Mszy św. (zarówno w dni powszednie, jak i świąteczne - dzienne ok 50 osób jest na Mszy św.);
25. Jeszcze liczniejszy udział wiernych i księży z dekanatu w parafialnym Odpuście;
26. Duży udział wiernych w Uroczystości Wszystkich Świętych na cmentarzu;
27. Gorliwy Zespół Charytatywny;
28. Oddana działalność Towarzystw:
-Przyjaciół KUL,
- Przyjaciół Seminarium Duchownego,
29. Zainteresowanie naszym Domem Rekolekcyjnym – od lipca w każdy weekend odbywają się rekolekcje/kursy/spotkania; wszystkie weekendy do wakacji zostały już zarezerwowane;
30. Bal karnawałowyz wodzirejem dla seniorów;
31. Wieczory słowno-muzyczne;
32. Koncerty naszego Chóru Parafialnego;
33. Koncerty Chóru Pollonia i Epifania;
34. Wakacyjne wyjazdyna rekolekcje OAZOWE ponad 15 osób;
35. BIBLIOTEKA:
Są stałe dyżury dzięki zaangażowaniu 4 wolontariuszek;
Nieco zmniejszył się stan wypożyczających książki z Biblioteki;
Otrzymujemy wciąż nowe bardzo ciekawe książki;
STAN: dużo ponad 4000 woluminów, ponad 130 czytelników, wypożyczono ok 500 książek;
Katalog rzeczowy i alfabetyczny;
Możliwość rozmowy i doradzenia lektury;
B/ MATERIALNE:
1. Wykonanoławki do naszego kościoła;
2. Wykonany został parking w kostce przed samym wjazdem na Cmentarz przez Gminę;
3. Wyrównany teren ogromnego klombu na Cmentarzu oraz w najniższej części Cmentarza;
4. Oświetlenie na całym Cmentarzu;
5. Wymiana wszystkich tablic elektrycznych w całym domu;
6. Wymienione wszystkie okna w kościele ( 4 duże, i 6 mniejszych, oraz okno witrażowe za chórem. Zamontowano 3 okna otwierane, oraz uproszczono kształty kilku z nich);
7. Obraz św. Józefa oraz św. Joachima i Anny;
8. Zamontowano 2 relikwiarze duże w ołtarzu Matki Bożej na relikwiarze świętych;
9. Pogłębiono studnie przykościelne;
10. Otrzymałem w darze wsparcie finansowe na inwestycje w Domu Rekolekcyjnym od zaprzyjaźnionych małżeństw;
II.PODZIĘKOWANIA:
1. Dziękuję Wam Parafianom za świadectwo wiary;
2. Dziękuję Radzie Parafialnej za konstruktywną i ofiarną pracę na rzecz Parafii;
3. Dziękuję Odpowiedzialnym za parafialne Grupy, za Wasz wielki wysiłek i wkład w ożywiane naszej Parafii;
4. DziękujęPracownikom parafialnym za pracę z poświęceniem;
5. Dziękuję Katechetom za trud apostolski;
6. Dziękuję serdecznie naszemu Chórowi, za nowe pomysły, coniedzielną służbę oraz Koncerty;
7. Dziękuję członkom Żywego Różańca, Kościelnej Służbie Porządkowej, gorliwym Grupom parafialnym: modlitewnym i formacyjnym - Talitha kum, Metanoia, Grupie Gimnazjalno-Licealnej, Oazie, Duc in altum;
8. Dziękuję Szafarzom za ich oddana służbę;
9. Dziękuję Scholi dziecięcej za pełne entuzjazmu ubogacanie liturgii niedzielnej Mszy św.;
10. Dziękuję także wytrwałej Grupie Muzycznej za pracę i wierność prowadzenia muzycznego na "Mszach młodzieżowych";
11. Paniomdzielnie służącym w naszej Bibliotece;
12. Dziękuję Paniom z Kiosku Parafialnego i Paniom zbierającym składki na poszczególne Fundusze;
13. Dziękuję Dyrektorkom naszych Szkół i Przedszkola za owocną i harmonijną współpracę;
14. Dziękuję P. Sołtys i Sołectwu za współpracę;
15. Dziękuję Radnym za życzliwość i pomoc;
16. Dziękuję wszystkim Darczyńcom, którzy okazali wsparcie rzeczowe i materialne dla naszego kościoła i domu rekolekcyjnego (m.in. poprzez składki na Fundusz Remontowy Kościoła, wpłaty na konto bankowe);
17. Dziękuję za dużą wrażliwość na biednych i potrzebujących mieszkańców naszej parafii oraz seniorów;
18. Dziękuję parafianom, wolontariuszom, grupom rekolekcyjnym za pomoc w porządkowaniu kościoła, domu rekolekcyjnego i terenu przykościelnego oraz cmentarza parafialnego;
19. Dziękuję wszystkim niewymienionym, powyżej, ale zaangażowanym duchowo lub materialnie w życie naszej Parafii i domu rekolekcyjnego.
III. NIEPOKOJE:
1. Nie wymodliliśmy nowych powołań z parafii;
2. Ponad 1/4 pogrzebów to osoby nie pojednane z Bogiem przed śmiercią;
3. Nadal zbyt duży procent (do 5 %) spóźniających się na celebracje Eucharystyczne, zwłaszcza o godz. 11.00, 12.30 i 18.00;
4. Nieco mniej osób przyjmuje zaproszenie Jezusa na ADORACJĘ w piątki;
5. Zdarzają się wolne intencje mszalne w dni powszednie, co może znaczyć, że mało pamiętamy o swoich zmarłych w rocznice czy imieniny, oraz mało pamiętamy o wypraszaniu łaski u Boga dla żyjących czy chorych;
6. Dziwi przyzwolenie rodziców na łatwe spotkania, wyjazdy a potem związki dorastających dzieci;
7. Rodzice letni w wierze, akceptują związki na próbę, czy to nie obojętność wobec losu dzieci;
8. Niedojrzałość do wierności Bogu i ludziom - zjawisko rozwodów i alkoholizmu;
9. Niektórzy rodzice (ale to maleńka grupa) mało poważnie traktują lekcje religii swoich dzieci;
IV. ZADANIA
1. Kontynuacja prac w kościele:
- zakup części drewna na nowe ławki w kościele,
- zamontowanie 12 tzw. "zacheuszek" na filarach,
- wstępny remont dolnego kościoła po powodzi,
2. Uporządkowanie zieleni wokół kościoła;
3. Wykonanie parkingu na cmentarzu (i alejek);
V. STATYSTYKA ZA 2014 ROK:
Chrzty – 41 (48 – 2006, 42 -2007, 47 - 2008, 42 - 2009, 54-2010, 62- 2011, 45 - 2012, 42 - 2013)
I Komunia święta – 0 (57-2006, 43 - 2008, 43 - 2009, 71 - 2010, 70 - 2011, 78 - 2012, 84 - 2013)
Bierzmowanie – 36 (45 – 2006, 35 - 2007, 37 - 2009, 41 - 2010, 52-2011, 36 - 2012, 43 - 2013)
Śluby – 12 (8 – 2006, 14 – 2007, 18 - 2008, 16 - 2009, 25 -2010, 17 - 2011, 10 - 2012, 10 - 2013 )
Odwiedzaliśmy – 84 Chorych(78-2011, 107 - 2012, 96 - 2013)
Pogrzeby – (36 ale ) 24 na naszym Cmentarzu (37 – 2006, 34 - 2007, 43 - 2008, 38 - 2009, 38 -2010, 34 - 2011, 38 -2012, 36 -2013)
Zapowiedzi - 18 (36 - 2010, 31 - 2011, 18 - 2012)
Stwierdzenia nieważności małżeństwa przez Sąd Biskupi - 0
Sakr. pojednania i pokuty - policz swoje spowiedzi....
Rozdzielono- 104.000 tys. Komunii Świętych (57tys.–2006,59 -2007,60 -2008, 61.000-2009, 61.500 -2010, 75.500 - 2011, 100.000 - 2012, 104.000 - 2013 )
W niedziele:
- średnia uczestniczących we Mszy św. jest - 1472 osób (wraz z kaplicami u Sióstr Elżbietanek i Orionistek) (w 2009 - 1330, 1.450 - 2010),
- a przyjmujących Komunię św. - 930 (w 2008 - 652, 701 - 2009, 735) (wraz z kaplicami u Sióstr Elżbietanek i Orionistek)
Objętych katechezą jest:
- 125 przedszkolaków (2011 - 172 ), (3 przedszkolaków nie chodzi);
- 548 dzieci w Szkole Podstawowej (2009- 430, 2010-467, 2011 - 373. 2013 - 492 ), (90 dzieci nie chodzi);
- 148 młodzieży w Gimnazjum (2009-185, 2010-186, 2011 - 169, 2013 - 146), (19 uczniów nie uczęszcza).
W Parafii działają 23 Grupy Parafialne:
1. Rada Parafialna
2. Ministranci
3. Bielanki
4. Żywy Różaniec
5. Totus Tuus
6. Chór parafialny
7. Par. Zespół Charytatywny
8. Metanoia
9. Talitha kum
10. Szafarze
11. Biblioteka
12. Wspólnota - Święta Rodzina
13. Młodzież. Grupa Muzyczna
14. "Duc in altum"
15. Grupa Gimnazjalno – licealna (a teraz RCS -patrz pkt 23)
16. Oaza dziecięca i młodzieżowa
17. Schola dziecięca
18. Kościół domowy
19. Kiosk
20. T.P.KUL
21. T.P. Seminarium
22. Fundusz Budowy Kościoła
23. Ruch Czystych Serc
Opus DEI - grupa dziecięca (piątki)
Klub AA (środy)
VI. WYDATKI STAŁE:
1. Podatek kurialny (roczny) -31.880;
2. Kolęda do Kurii (5-10% z ofiar złożonych po Kolędzie);
3. Pomoc charytatywna biednym (8 rodzin - 2.400 - miesięcznie, paczki świąteczne na Boże Narodzenie i Wielkanoc dla 45 osób - ok. 3.000 PLN);
4. Wyjazdy wakacyjne dzieci i dofinansowanie indywidualnych wyjazdów ubogich dzieci;
5. Opalanie kościoła i Domu Parafialnego (zakup, transport i pocięcie drewna) - 50.000 PLN;
6. Pensje pracownikom kościelnym - (5.200 miesięcznie);
7. ZUS;
8. Urząd Skarbowy;
9. Woda;
10. Ścieki;
11. Gaz (20 tys.);
12. Energia elektryczna (22 tys.);
13. Telekomunikacja;
14. Podatek od nieruchomości;
15. Monitoring;
16. Opłaty do Kurii za druki;
17. Opłaty za materiały graficzne pomocy duszpasterskich – także do Kurii;
18. Opłaty dekanalne;
19. Ofiary dla kapłanów czy Sióstr prowadzących rekolekcje dla Sz. Podst. czy Gimnazjum;
20. Ofiara dla Biskupa podczas Bierzmowania;
21. Wywóz kontenera ze śmieciami z Parafii;
22. Wywóz kontenera ze śmieciami z Cmentarza;
23. Środki czystości;
24. Remonty bieżące;
25. Nakłady inwestycyjne;
26. Prezenty dla dzieci;
27. Nagrody dla ministrantów;
28. Artykuły liturgiczne i komunikanty, wino, pranie bielizny liturgicznej;
29. Przeglądy Kościoła i Domu Parafialnego;
30. Konserwacja budynku;
31. Kwiaty do kościoła;
32. Hostie, komunikanty, wino mszalne;
33. Elementy dekoracyjne do kościoła;
34. Ubezpieczenie kompleksu kościoła i budynków, oraz Cmentarza;
35. Opłaty za sprzątanie;
VII. WYDATKI RÓŻNE:
1. Pamiątki I Komunijne, medaliki, różańce, książeczki;
2. Nagrody dla dzieci po konkursach czy po Różańcu świętym, po Roratach, na św. Mikołaja, na zakończenie procesji Bożego Ciała i Oktawy i wiele innych okoliczności;
3. Nagrody dla Ministrantów i Bielanek, Grup Parafialnych oraz spotkania opłatkowe i spotkania Seniorów;
4. Pamiątki dla Nauczycieli;
5. Pomoce duszpasterskie (plakaty, foldery, kalendarze, itp);
6. Dopłaty do organizowanych Wieczorów poetyckich, Kursów, Koncertów, Spotkań, itp.;
7. Dopłaty do wyjazdów dzieci na wakacje i ferie.
Życzę wszystkim obfitości łask w A.D. 2015
Ks. Krzysztof Grzejszczyk - Proboszcz