Zalesie Górne, ul. Białej Brzozy 23 517 050 406 parafia@parafia-zalesie.pl

SPRAWOZDANIE za rok 2015

Sprawozdanie

z działalności Parafii św. Huberta w Zalesiu Górnym

w roku 2015

 

  1. GŁÓWNE WYDARZENIA

 

  1. Przeżywaliśmy ROK MARYI (różaniec, Apel Jasnogórski imodlitwy przed cudownym obrazem Czarnej Madonny,. adwentowe rekolekcje fatimskie i wiele innych wydarzeń).

 

  1. Rekolekcje wielkopostne z relikwią Całunu Turyńskiego.

 

  1. Pielgrzymka do Bazyliki Saint Hubert w Belgii (stuła św. Huberta) – lipiec 2015 r.

 

  1. Rozwija się kult patrona Parafii – Św. Huberta (modlitwy do św. Huberta w każdy czwartek, a msze święte o uzdrowienie za przyczyną św. Huberta w każdy III czwartek miesiąca z modlitwą wstawienniczą).

 

  1. Pielgrzymka do Gniezna, by z rąk Prymasa odebrać relikwie Św. Wojciecha – kwiecień 2015

 

  1. Parafia otrzymała w darze relikwie kolejnych świętych i błogosławionych: Bł. Dzieci Fatimskie (Franciszek i Hiacynta Marto), Bł. Męczennicy z Pratulina – Bł. Wincenty Lewoniuk i jego 12 towarzyszy, Bł. Klara Szczęsna, Bł. Laura Vicuna, Św. Wojciech, św. Szymon z Lipnicy, Bł. Stefan Wincenty Frelichowski. Uroczyste wprowadzenie poszczególnych relikwii poprzedzone było odpowiednim przygotowaniem: wykładami, filmami, prezentacjami multimedialnymi, czasem jednodniowymi rekolekcjami prowadzonymi przez przedstawicieli zakonów i zgromadzeń.

 

  1. Nabożeństwa przy relikwiach świętych (Jan Paweł II – ostatni poniedziałek miesiąca, św. Rita – 22-gi dzień każdego miesiąca, pozostali święci czczeni są w dniu swojego wspomnienia liturgicznego.

 

  1. W Wielkim poście odbyły się 10-cio tygodniowe REKOLEKCJE „Z Jezusem w codzienności”, w których wzięło udział ok 150 osób z Parafii.

 

  1. Wieczór Wszystkich Świętych w Wigilię Święta wraz z uroczystą procesją świętych obecnych w relikwiach w naszej Parafii.

 

  1. Wyjazd młodzieży wraz z duszpasterzem na coroczne spotkanie na Lednicy.

 

  1. Podczas wizyty duszpasterskiej księża ofiarowali odwiedzanym rodzinom książeczki " O spowiedzi".

 

 

  1. GŁÓWNE RADOŚCI i OWOCE

A/ DUSZPASTERSKIE

  1. Prowadzone jest najlepsze z dotychczasowych przygotowanie młodzieży do Sakramentu Bierzmowania (posługuje przy nim 6 par małżeńskich);
  2. Powstał kolejny Krąg "Domowego Kościoła";
  3. Powiększyła się grupa Odnowy w Duchu Świętym "Talitha Kum”;
  4. W Liturgię zaangażowana jest jeszcze szersza grupa świeckich (zwłaszcza czytających ze zrozumieniem Słowo Boże);
  5. Piękne zaangażowanie chrześcijańskie rodziców, którzy wraz z dziećmi (ok. 130-150 dzieci) uczestniczyli w Roratach;
  6. Coraz liczniejszy udział wiernych we Mszy św. (zarówno w dni powszednie, jak i świąteczne - dzienne ok 50 osób jest na Mszy św.);
  7. Jeszcze liczniejszy udział wiernych i księży z dekanatu w parafialnym Odpuście;
  8. Duży udział wiernych w Uroczystości Wszystkich Świętych na cmentarzu;
  9. Gorliwy Zespół Charytatywny;
  10. Oddana działalność Towarzystw:

- Przyjaciół KUL,

- Przyjaciół Seminarium Duchownego,

  1. Zainteresowanie naszym Domem Rekolekcyjnym – od lipca w każdy weekend odbywają się rekolekcje/kursy/spotkania; wszystkie weekendy do wakacji zostały już zarezerwowane;
  2. Bal karnawałowy z wodzirejem dla seniorów;
  3. Koncerty naszego Chóru Parafialnego;
  4. Wakacyjne wyjazdy na rekolekcje OAZOwe

 

 

B/ MATERIALNE:

 

Prace wykonane:

 

  1. 1. stara plebania:

 

- nowy piec

- wykończony strych

- łazienki na dole i strychu

- glazura

- kaloryfery

- podłączone wody do studni wewn.

- wejście do domu - z kratkami

- mały chodnik

- osobne wejście do piwnic

- otwory drzwiowe i drzwi

- przeglądy

 

  1. Dom rekolekcyjny:

- ikona św. Józefa

- ikona Maryi

- ikona M.B. Rozwiązującej węzły

- remont łazienki (wymiana kaloryferów)

- remont cyrkulacji

- nowa pompa naszego szamba

- przeglądy (gazowy i kominiarski, oraz gaśniczy)

- nowy projektor i ekran w dolnej sali

  1. Kościół:

- Monitor przeniesiony

-

  1. Teren wokół:

- ławki odnowione i wymalowane

  1. Cmentarz:

- prace koszenia trawy - 6 razy

- dosadzenie krzewów

- alejka poprzeczna

- remont pomp i przeróbka

- zrobione i dostawione ławki wzdłuż alei głównej

 

II.PODZIĘKOWANIA:

 

  1. Dziękuję Wam Parafianom za świadectwo wiary;
  2. Dziękuję Odpowiedzialnym za parafialne Grupy, za Wasz wielki wysiłek i wkład w ożywiane naszej Parafii;
  3. Dziękuję Pracownikom parafialnym za pracę z poświęceniem;
  4. Dziękuję Katechetom za trud apostolski;
  5. Dziękuję serdecznie naszemu Chórowi, za nowe pomysły, coniedzielną służbę oraz Koncerty;
  6. Dziękuję członkom Żywego Różańca, Kościelnej Służbie Porządkowej, gorliwym Grupom parafialnym: modlitewnym i formacyjnym - Talitha kum, Metanoia, Oazie
  7. Dziękuję Szafarzom za ich oddana służbę;
  8. Dziękuję Scholi dziecięcej za pełne entuzjazmu ubogacanie liturgii niedzielnej Mszy św.;
  9. Dziękuję także wytrwałej Grupie Muzycznej za pracę i wierność prowadzenia muzycznego na "Mszach młodzieżowych";
  10. Paniom dzielnie służącym w naszej Bibliotece;
  11. Dziękuję Paniom z Kiosku Parafialnego i Paniom zbierającym składki na poszczególne Fundusze;
  12. Dziękuję Dyrektorkom naszych Szkół i Przedszkola za owocną i harmonijną współpracę;
  13. Dziękuję Sołtys i Sołectwu za współpracę;
  14. Dziękuję Radnym za życzliwość i pomoc;
  15. Dziękuję wszystkim Darczyńcom, którzy okazali wsparcie rzeczowe i materialne dla naszego kościoła i domu rekolekcyjnego (m.in. poprzez składki na Fundusz Remontowy Kościoła, wpłaty na konto bankowe);
  16. Dziękuję za dużą wrażliwość na biednych i potrzebujących mieszkańców naszej parafii oraz seniorów;
  17. Dziękuję parafianom, wolontariuszom, grupom rekolekcyjnym za pomoc w porządkowaniu kościoła, domu rekolekcyjnego i terenu przykościelnego oraz cmentarza parafialnego;
  18. Dziękuję wszystkim niewymienionym, powyżej, ale zaangażowanym duchowo lub materialnie w życie naszej Parafii i domu rekolekcyjnego.

 

 

  1. STATYSTYKA ZA 2015 ROK:

        Chrzty – 41 (48 – 2006, 42 -2007, 47 - 2008, 42 - 2009, 54-2010, 62- 2011, 45 -                            2012, 42 - 2013, 41 - 2015)

        I Komunia święta – 56 (57-2006, 43 - 2008, 43 - 2009, 71 - 2010, 70 - 2011, 78 -                                      2012, 84 - 2013, 56 - 2015)

        Bierzmowanie – 43 (45 – 2006, 35 - 2007, 37 - 2009, 41 - 2010, 52-2011, 36 -                                           2012, 43 - 2013, 36 - 2014, 44 - 2015)

        Śluby – 18 (8 – 2006, 14 – 2007, 18 - 2008, 16 - 2009, 25 -2010, 17 - 2011,  10 -                2012, 10 - 2013, 12 - 2014, 18 - 2015)

        Odwiedzaliśmy – 106 Chorych (78-2011, 107 - 2012, 96 - 2013, 84 - 2014, 106 - 2015)

        Pogrzeby –  40 (36 ale ) 24 na naszym Cmentarzu (37 – 2006, 34 - 2007, 43 - 2008, 38 - 2009, 38 -2010, 34 - 2011, 38 -2012, 36 -2013, 36 - 2014, 40 - 2015)

        Zapowiedzi -  23 (36 - 2010, 31 - 2011, 18 - 2012, 18 - 2014, 27 - 2015)

        Stwierdzenia nieważności małżeństwa przez Sąd Biskupi - 0

        Sakr. pojednania i pokuty - policz swoje spowiedzi....

Rozdzielono - 116.000 tys. Komunii Świętych (57tys.–2006,59 -2007,60 -2008, 61.000-2009, 61.500 -2010, 75.500 - 2011, 100.000   - 2012, 104.000 - 2013, 104.000 - 2014, 110.000 - 2015) 

W niedziele:  

- średnia uczestniczących we Mszy św. jest - 1389  osób (bez kaplic Sióstr Elżbietanek i Orionistek),

- a przyjmujących Komunię św. - 777 (bez kaplic Sióstr Elżbietanek i Orionistek)

Objętych katechezą jest:  

-  118 przedszkolaków;

-  491dzieci w Szkole Podstawowej;

-  163 młodzieży w Gimnazjum.

 

W Parafii działają 22 Grupy Parafialne:

 

  1. Rada Parafialna                                     
  2. Ministranci                                              
  3. Bielanki                                                    
  4. Żywy Różaniec                                        
  5. Totus Tuus                                               
  6. Chór parafialny                                      
  7. Par. Zespół Charytatywny                      
  8. Metanoia                                                  
  9. Talitha kum
  10. Szafarze
  11. Biblioteka                                               
  12. Wspólnota - Święta Rodzina               
  13. Schola młodziezowa
  14. "Duc in altum"
  15. Grupa Wolontariuszy SDM
  16. Oaza dziecięca i młodzieżowa  
  17. Schola dziecięca
  18. Kościół domowy
  19. Kiosk
  20. T.P.KUL
  21. T.P. Seminarium
  22. Fundusz Budowy Kościoła

 

  1. WYDATKI STAŁE:
  2. Podatek kurialny (roczny) -33.225;
  3. Kolęda do Kurii (5-10% z ofiar złożonych po Kolędzie);
  4. Pomoc charytatywna biednym (8 rodzin - 2.400 - miesięcznie, paczki świąteczne na Boże Narodzenie i Wielkanoc dla 45 osób - ok. 3.000 PLN);
  5. Wyjazdy wakacyjne dzieci i dofinansowanie indywidualnych wyjazdów ubogich dzieci;
  6. Opalanie kościoła i Domu Parafialnego (zakup, transport i pocięcie drewna) - 50.000 PLN;
  7. Pensje pracownikom kościelnym - (5.200 miesięcznie);
  8. ZUS;
  9. Urząd Skarbowy;
  10. Woda;
  11. Ścieki;
  12. Gaz (20 tys.);
  13. Energia elektryczna (22 tys.);
  14. Telekomunikacja;
  15. Podatek od nieruchomości;
  16. Monitoring;
  17. Opłaty do Kurii za druki;
  18. Opłaty za materiały graficzne pomocy duszpasterskich – także do Kurii;
  19. Opłaty dekanalne;
  20. Ofiary dla kapłanów czy Sióstr prowadzących rekolekcje dla Sz. Podst. czy Gimnazjum;
  21. Ofiara dla Biskupa podczas Bierzmowania;
  22. Wywóz kontenera ze śmieciami z Parafii;
  23. Wywóz kontenera ze śmieciami z Cmentarza;
  24. Środki czystości;
  25. Remonty bieżące;
  26. Nakłady inwestycyjne;
  27. Prezenty dla dzieci;
  28. Nagrody dla ministrantów;
  29. Artykuły liturgiczne i komunikanty, wino, pranie bielizny liturgicznej;
  30. Przeglądy Kościoła i Domu Parafialnego;
  31. Konserwacja budynku;
  32. Kwiaty do kościoła;
  33. Hostie, komunikanty, wino mszalne;
  34. Elementy dekoracyjne do kościoła;
  35. Ubezpieczenie kompleksu kościoła i budynków, oraz Cmentarza;
  36. Opłaty za sprzątanie;

VII.  WYDATKI RÓŻNE:

  1. Pamiątki I Komunijne, medaliki, różańce, książeczki;
  2. Nagrody dla dzieci po konkursach czy po Różańcu świętym, po Roratach, na św. Mikołaja, na zakończenie procesji Bożego Ciała i Oktawy i wiele innych okoliczności;
  3. Nagrody dla Ministrantów i Bielanek, Grup Parafialnych oraz spotkania opłatkowe i spotkania Seniorów;
  4. Pamiątki dla Nauczycieli;
  5. Pomoce duszpasterskie (plakaty, foldery, kalendarze, itp);
  6. Dopłaty do organizowanych Wieczorów poetyckich, Kursów, Koncertów, Spotkań, itp.;
  7. Dopłaty do wyjazdów dzieci na wakacje i ferie.

Życzę wszystkim obfitości łask w A.D. 2016

            Ks. Krzysztof Grzejszczyk - Proboszcz