Zalesie Górne, ul. Białej Brzozy 23 517 050 406 parafia@parafia-zalesie.pl

SPRAWOZDANIE za rok 2016

Sprawozdanie

z działalności Parafii św. Huberta w Zalesiu Górnym

w roku 2016

 

  1. GŁÓWNE WYDARZENIA
  2. Rok 2016 był ROKIEM MIŁOSIERDZIA i zarazem ROKIEM ŚWIĘTYM.
  3. W Polsce uroczyście celebrowaliśmy JUBILEUSZ 1050-lecia CHRZTU POLSKI.

 

  1. W parafii prowadzona była praca nad całą pełną drogą KATECHUMENATU (etapy, postawy, cele, zadania - wszystkie aspekty i owoce CHRZTU).

 

  1. REKOLEKCJE WIELKOPOSTNEze słowem  Lazara Sowah, kapłana z Togo

 

  1. W Wielkim poście odbyły się również 10-cio tygodniowe REKOLEKCJE o MOCY UWIELBIENIA, w których wzięło udział ok. 150 osób z Parafii

 

  1. Pielgrzymka do Poznania po odbiór relikwii św. Stanisława – 20.06.2016

 

  1. Światowe Dni Młodzieży – lipiec 2016

 

  1. Uroczysty Akt Wyboru Jezusa na Pana i Króla naszego życia i naszej Ojczyzny. Pielgrzymka z Parafii do Łagiewnik (2 autokary, młodzież i dorośli – 19 listopada 2016)

 

  1. Adwentowe rekolekcje wyboru drogi z o. Andrzejem Koprowskim

 

  1. Parafia otrzymała w darze relikwie kolejnych świętych i błogosławionych: Św. Josemaria Escriva, Św. Stanisław, Św. Rafka, Święci męczennicy z Peru – o. Michał i o. Zbigniew, Św. Jakub Strzemię, Bł. Bronisława. Uroczyste wprowadzenie poszczególnych relikwii poprzedzone było odpowiednim przygotowaniem: wykładami, filmami, prezentacjami multimedialnymi, czasem jednodniowymi rekolekcjami prowadzonymi przez przedstawicieli zakonów i zgromadzeń.

 

 

  1. Nabożeństwa przy relikwiach świętych (Jan Paweł II – pierwszy poniedziałek miesiąca, św. Rita – 22-gi dzień każdego miesiąca, pozostali święci czczeni są w dniu swojego wspomnienia liturgicznego.

 

  1. Nabożeństwo fatimskie w każdy 13 dzień miesiąca.

                                                                                                                                                                   

  1. Wieczory uwielbienia w każdy drugi wtorek miesiąca, w których każdorazowo bierze udział ok. 200 osób.

 

  1. Podczas wizyty duszpasterskiej księża ofiarowali odwiedzanym rodzinom KALENDARZ PARAFIALNY.

 

  1. Wieczór Wszystkich Świętych w Wigilię Święta wraz z uroczystą procesją świętych obecnych w relikwiach w naszej Parafii.

 

  1. Spotkania w oparciu o książkę ODBUDOWANA

 

Ponadto:

  1. Atrakcyjna, nowoczesna i bardzo głęboka formacja kandydatów do Bierzmowania.
  2. Wyjazd młodzieży wraz z duszpasterzem na coroczne spotkanie na Lednicy.
  3. Dzień Osób Konsekrowanych
  4. Zwiastowanie Pańskie – Dzień Świętości Życia – Adopcja Duchowa
  5. Powstały obrazy: św. Wojciecha i Matki Bożej Miłosierdzia w Domu Rekolekcyjnym.
  6. Przybyło w Parafii 5 nowych LEKTORÓW.
  7. W każdy piątek jest całodzienna ADORACJA Najśw. SAKRAMENTU, a o godz. 15.00 modlitwa KORONKĄ DO MIŁOSIERDZIA BOŻEGO.

 

  1. GŁÓWNE RADOŚCI i OWOCE

A/ DUSZPASTERSKIE

Światowe Dni Młodzieży

Mieliśmy 45 wolontariuszy (razem z liderami), z tego do Krakowa wyjechały 24 osoby + 15 osób z parafii (powyżej 13 lat).

14 osób spośród wolontariuszy wyjechało do Krakowa z innymi wspólnotami

7 osób nie pojechało do Krakowa (z żadną wspólnotą)

Pomagało nam 23 dorosłych wolontariuszy

Służba wolontariuszy to około 300 godzin poświęconych na spotkania organizacyjne, modlitewne, zbieranie funduszy, przygotowania koncertu dla parafian  i inne dzieła.

Natomiast sztab, czyli osoby odpowiedzialne za całokształt przygotowań spędziły dodatkowo ponad 500 godzin nad organizacją. 

Przyjęliśmy 107 osób z 18 krajów, które gościły w 43 rodzinach

 84 pielgrzymów ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich + 22 pielgrzymów z Estonii + 1 pielgrzym z Rosji

 

B/ MATERIALNE:

 

  1. pokrycie kosztów ŚDM
  2. KOSZTY - w sumie: 21 502,00 zł
  3. - koszulki - 884,00 zł
  4. - flagi państw - 863,00 zł
  5. - flagi ŚDM - 700
  6. - 2 banery - 250,00 zł
  7. - ornat 250 zł
  8. - stuły - 765,00 zł
  9. - smycze i holdery - 294,00  zł
  10. - krzyżyki - 65,00  zł
  11. - torebki papierowe - 78,00  zł
  12. - kubki - 1 689,00  zł
  13. - ubezpieczenie  na dni w diecezjach - 1 404,00  zł
  14. - pakiety wolontariuszy wyjeżdżających do Krakowa - 8 370,00  zł
  15. - opłata funduszu solidarnościowego -  1 200,00  zł
  16. - opłata za montaż filmu (Paweł Sobczyk) - 1 500,00  zł
  17. - dofinansowanie 5 wolontariuszy wyjeżdżających do Krakowa z innymi wspólnotami - 1 190,00  zł
  18. - pamiątki - książki i inne  - 500 zł
  19. - zakupy wyżywieniowe - 500 zł
  20. - inne bieżące zakupy - 1000 zł
  21. Przygotowania pomieszczeń:
  22. - remonty łazienek - 6.000 zł
  23. - remont dolnej sali - 9.000 zł
  24. - malowanie klatki schodowej oraz korytarzy - 4.000 zł
  25. - projektor i ekran - 5.000  zł
  26. - nowa instalacja nagłośnienia i elektryczna - 1500 zł
                                                        -------------------------------
    500

PRACE WYKONANE W 2016

 

  1. stara plebania:

- malowanie pomieszczeń w piwnicach (04)

- boczne wejście i glazura (09-10)

- odwodnienie (09-10)

- malowanie (09)

- wykładzina (10)

- pełne oświetlenie piwnic (08-10)

 

  1. Dom Rekolekcyjny:

- Gener. remont dolnych sal (01-05)

- gen rem. 4 toalet                              "

- gen. rem. kuchni                              "

- gen rem zaplecza kuchni                  "

- nowe kaloryfery       "

- nowe w-c                 "

- nowe umywalki      "

- nowe meble do kuchni (maj)

- nowe stoły (8)

- nowa szafa w zakrystii

- remont sali dziecięcej

- remont c-o w sali użyczanej harcerzom

- nowy projektor i ekran w dolnej sali

- przeróbka projektora w sali św. Rodziny

- przeróbki instalacji C.O (zawór)

- remont pomieszczenia na prasowalnie dla s. zakrystianki

- malowanie korytarzy na I piętrze

- wilki remont - podbijanie fundamentu w osiadającym narożniku domu parafialnego

- 1/2 prac położonych płytek w piwnicznym korytarzu

  1. Kościół:

- zawieszony KRZYŻ (kwiecień)

- nowe elementy nagłośnienia (2 nowe mikrofony)

- ocieplone drzwi wejściowe (10)

 

  1. Teren wokół:

- wycinka 4 drzew uschniętych (04)

- maszt obsadzony (o3)

- prace ogrodnicze i dosadzenie krzewów (04-05)

- nowe krzewy (10)

- przeróbki przykryć studni

- przeróbka i naprawa przy starym szambie

- odwodnienie do st. szamba

- remonty i konserwacja ławek

 

  1. Cmentarz:

- dosadzone krzewy (kwiecień)

- aleja - od lasu

 

  1. Plebania:

- wymiana umeblowania kuchni

- nowa lodówka

- nowa kuchenka

- zamrażarka

 

 

II.PODZIĘKOWANIA:

 

  1. Dziękuję Wam Parafianom za świadectwo wiary;
  2. Dziękuję Odpowiedzialnym za parafialne Grupy, za Wasz wielki wysiłek i wkład w ożywiane naszej Parafii;
  3. Dziękuję Pracownikom parafialnym za pracę z poświęceniem;
  4. Dziękuję Katechetom za trud apostolski;
  5. Dziękuję serdecznie naszemu Chórowi, za nowe pomysły, coniedzielną służbę oraz Koncerty;
  6. Dziękuję członkom Żywego Różańca, Kościelnej Służbie Porządkowej, gorliwym Grupom parafialnym: modlitewnym i formacyjnym - Talitha kum, Metanoia, Grupie Gimnazjalno-Licealnej, Oazie, Duc in altum;
  7. Dziękuję Szafarzom za ich oddana służbę;
  8. Dziękuję Scholi dziecięcej za pełne entuzjazmu ubogacanie liturgii niedzielnej Mszy św.;
  9. Dziękuję także wytrwałej Grupie Muzycznej za pracę i wierność prowadzenia muzycznego na "Mszach młodzieżowych";
  10. Paniom dzielnie służącym w naszej Bibliotece;
  11. Dziękuję Paniom z Kiosku Parafialnego i Paniom zbierającym składki na poszczególne Fundusze;
  12. Dziękuję Dyrektorkom naszych Szkół i Przedszkola za owocną i harmonijną współpracę;
  13. Dziękuję Sołtys i Sołectwu za współpracę;
  14. Dziękuję Radnym za życzliwość i pomoc;
  15. Dziękuję wszystkim Darczyńcom, którzy okazali wsparcie rzeczowe i materialne dla naszego kościoła i domu rekolekcyjnego (m.in. poprzez składki na Fundusz Remontowy Kościoła, wpłaty na konto bankowe);
  16. Dziękuję za dużą wrażliwość na biednych i potrzebujących mieszkańców naszej parafii oraz seniorów;
  17. Dziękuję parafianom, wolontariuszom, grupom rekolekcyjnym za pomoc w porządkowaniu kościoła, domu rekolekcyjnego i terenu przykościelnego oraz cmentarza parafialnego;
  18. Dziękuję wszystkim niewymienionym, powyżej, ale zaangażowanym duchowo lub materialnie w życie naszej Parafii i domu rekolekcyjnego.

 

  1. STATYSTYKA ZA 2016 ROK:

        Chrzty – 50 (48 – 2006, 42 -2007, 47 - 2008, 42 - 2009, 54-2010, 62- 2011, 45 -                            2012, 42 - 2013, 41 - 2015)

        I Komunia święta – 74 (57-2006, 43 - 2008, 43 - 2009, 71 - 2010, 70 - 2011, 78 -                                      2012, 84 - 2013, 56 - 2015)

        Bierzmowanie – 26 (45 – 2006, 35 - 2007, 37 - 2009, 41 - 2010, 52-2011, 36 -                                           2012, 43 - 2013, 36 - 2014, 44 - 2015)

        Śluby – 10 (8 – 2006, 14 – 2007, 18 - 2008, 16 - 2009, 25 -2010, 17 - 2011,  10 -                2012, 10 - 2013, 12 - 2014, 18 - 2015)

        Odwiedzaliśmy – 106 Chorych (78-2011, 107 - 2012, 96 - 2013, 84 - 2014, 106 - 2015)

        Pogrzeby –  45 (36 ale ) 24 na naszym Cmentarzu (37 – 2006, 34 - 2007, 43 - 2008, 38 - 2009, 38 -2010, 34 - 2011, 38 -2012, 36 -2013, 36 - 2014, 40 - 2015)

        Zapowiedzi -  16 (36 - 2010, 31 - 2011, 18 - 2012, 18 - 2014, 27 - 2015)

        Stwierdzenia nieważności małżeństwa przez Sąd Biskupi - 0

        Sakr. pojednania i pokuty - policz swoje spowiedzi....

Rozdzielono - 115.000 tys. Komunii Świętych (57tys.–2006,59 -2007,60 -2008, 61.000-2009, 61.500 -2010, 75.500 - 2011, 100.000   - 2012, 104.000 - 2013, 104.000 - 2014, 110.000 - 2015) 

W niedziele:  

- średnia uczestniczących we Mszy św. jest - 1222  osób (bez kaplic Sióstr Elżbietanek i Orionistek) i zgodnie ze wskazówkami, że od 7 roku życia dzieci,

- a przyjmujących Komunię św. - 728 (bez kaplic Sióstr Elżbietanek i Orionistek)

Objętych katechezą jest:  

-  115 przedszkolaków;

-  474 dzieci w Szkole Podstawowej, plus 45 w Szkole Prywatnej;

-  204 młodzieży w Gimnazjum (2009-185, 2010-186, 2011 - 169, 2013 - 146).

 

W Parafii działają 22 Grupy Parafialne:

 

  1. Rada Parafialna                                     
  2. Ministranci                                              
  3. Bielanki                                                    
  4. Żywy Różaniec                                        
  5. Totus Tuus                                               
  6. Chór parafialny                                      
  7. Par. Zespół Charytatywny                      
  8. Metanoia                                                  
  9. Talitha kum
  10. Szafarze
  11. Biblioteka                                               
  12. Wspólnota - Święta Rodzina              
  13. Schola młodziezowa
  14. "Duc in altum"
  15. Grupa Wolontariuszy SDM
  16. Oaza dziecięca i młodzieżowa  
  17. Schola dziecięca
  18. Kościół domowy
  19. Kiosk
  20. T.P.KUL
  21. T.P. Seminarium
  22. Fundusz Budowy Kościoła

 

  1. WYDATKI STAŁE:
  2. Podatek kurialny (roczny) -33.225;
  3. Kolęda do Kurii (5-10% z ofiar złożonych po Kolędzie);
  4. Pomoc charytatywna biednym (8 rodzin - 2.400 - miesięcznie, paczki świąteczne na Boże Narodzenie i Wielkanoc dla 45 osób - ok. 3.000 PLN);
  5. Wyjazdy wakacyjne dzieci i dofinansowanie indywidualnych wyjazdów ubogich dzieci;
  6. Opalanie kościoła i Domu Parafialnego (zakup, transport i pocięcie drewna) - 50.000 PLN;
  7. Pensje pracownikom kościelnym - (5.200 miesięcznie);
  8. ZUS;
  9. Urząd Skarbowy;
  10. Woda;
  11. Ścieki;
  12. Gaz (20 tys.);
  13. Energia elektryczna (22 tys.);
  14. Telekomunikacja;
  15. Podatek od nieruchomości;
  16. Monitoring;
  17. Opłaty do Kurii za druki;
  18. Opłaty za materiały graficzne pomocy duszpasterskich – także do Kurii;
  19. Opłaty dekanalne;
  20. Ofiary dla kapłanów czy Sióstr prowadzących rekolekcje dla Sz. Podst. czy Gimnazjum;
  21. Ofiara dla Biskupa podczas Bierzmowania;
  22. Wywóz kontenera ze śmieciami z Parafii;
  23. Wywóz kontenera ze śmieciami z Cmentarza;
  24. Środki czystości;
  25. Remonty bieżące;
  26. Nakłady inwestycyjne;
  27. Prezenty dla dzieci;
  28. Nagrody dla ministrantów;
  29. Artykuły liturgiczne i komunikanty, wino, pranie bielizny liturgicznej;
  30. Przeglądy Kościoła i Domu Parafialnego;
  31. Konserwacja budynku;
  32. Kwiaty do kościoła;
  33. Hostie, komunikanty, wino mszalne;
  34. Elementy dekoracyjne do kościoła;
  35. Ubezpieczenie kompleksu kościoła i budynków, oraz Cmentarza;
  36. Opłaty za sprzątanie;

VII.  WYDATKI RÓŻNE:

  1. Pamiątki I Komunijne, medaliki, różańce, książeczki;
  2. Nagrody dla dzieci po konkursach czy po Różańcu świętym, po Roratach, na św. Mikołaja, na zakończenie procesji Bożego Ciała i Oktawy i wiele innych okoliczności;
  3. Nagrody dla Ministrantów i Bielanek, Grup Parafialnych oraz spotkania opłatkowe i spotkania Seniorów;
  4. Pamiątki dla Nauczycieli;
  5. Pomoce duszpasterskie (plakaty, foldery, kalendarze, itp);
  6. Dopłaty do organizowanych Wieczorów poetyckich, Kursów, Koncertów, Spotkań, itp.;
  7. Dopłaty do wyjazdów dzieci na wakacje i ferie.

Życzę wszystkim obfitości łask w A.D. 2017

            Ks. Krzysztof Grzejszczyk - Proboszcz